Lobbying, vad är det?

Någon vecka innan vår avresa till Bryssel fick vi under en av våra lektioner höra om ett nytt begrepp, lobbying. Detta var något som ingen av oss tidigare varit bekanta med. Under vår resa fick vi en större förståelse för begreppet då det är väldigt aktuellt på EU-scenen och inte minst i Bryssel.

Lobbying innebär politiskt påtryckningsarbete, då professionella företrädare agerar för intressegrupper som t.ex. olika företag, organisationer eller individer. Ett lobbyföretag hjälper t.ex. företagen med en affärsidé, som kan ha påverkats negativt av nya lagstiftningar inom EU, genom att framföra företagens olika åsikter till politiska makthavare. Lobbyföretaget lobbar då för att försöka påverka lagstiftingen till deras kunds fördel och önskemål.

Ett stort lobbyföretag som sedan 1992 befunnit sig i Bryssel är KREAB, som vi fick möjligheten att besöka. Där fick vi möta Andreas Jasper som berättade lite mer ingående hur KREAB som lobbyföretag arbetar. KREAB är ett väldigt stort lobbyföretag och har sammanlagt 29 kontor i 25 olika länder. Företaget hjälper sina kunder utifrån deras budget och mål, berättade Andreas, därför är det väldigt viktigt att man har kunskaperna som krävs, både om kunden och vad de vill ha hjälp med, fortsatte han. Det är inte alltid kunden som tar kontakt med lobbyföretaget, ibland kan det även vara tvärtom i fall lobbyisterna tror att någon ny lagstiftning kan ligga i ett företags intresse.

Det är alltid lättare att få förstålse på plats, så har ni någon gång möjlighet att besöka något lobbyföretag så är det något vi kan rekommendera. 

Felicia Persson 2013-03-13

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s