Europe Direct – för dig som har frågor om EU

När vi var i Bryssel besökte vi Europe Direct. Vi kan helt uppriktigt säga att vi tidigare inte vetat vad denna organisation har för syfte, men efter vårt besök hos Europe Direct var vi något klokare. Tack vare det har vi möjlighet att dela med oss av vad vi anser är viktig kunskap.

Vad är – och gör Europe Direct?

Europe Direct är skapat av EU för att kunna ge EU-medlemmar gratis information, direktiv och svar på frågor om EU. Du kan alltså som privatperson, student, företagare, tjänsteman m.m. ringa in till Europe Direct och ställa i princip vilken fråga du vill, om det rör ämnet EU. Självklart kan de inte ge juridisk rådgivning eller lämna klagomål för någon annans räkning, eftersom det är ett opartiskt hjälpmedel där man endast arbetar informativt.

Hur når man Europe Direct?

Det som vi tyckte var fascinerande var att de erbjuder service på telefon på 23 medlemsspråk och att detta är helt gratis om du ringer inom EU.  Om du vill chatta så går det att göra på engelska, tyska och franska. Det tråkiga är att det är oerhört få som vet om att denna tjänst finns, men det är enklare än vad man tror att ta kontakt med Europe Direct.

De är tillgängliga på chatt, mail & telefon mellan 09.00-18.00 på vardagar, deras telefonsvarare är dock igång dygnet runt.

Telefon: 00 800 6 7 8 9 10 11
Chatt: http://europa.eu/europedirect/web_assistance/login/index_sv.htm
Mail: http://europa.eu/europedirect/write_to_us/mailbox/index_sv.htm
Webbadress: europedirect.europa.eu

Nu är det bara att börja ringa, maila eller chatta!

Desirée Ekberg 2013-02-05

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s