America has a winner!

Seger för demokraterna 
Det är nu fastställt att Barack Obama sitter kvar som United States of Americas president i fyra år till. Strax efter 05.00 svensk tid kom beskedet efter att Obama kammat hem segern i den viktiga delstaten Ohio. Han blir därmed den andra demokrat som lyckats bli omvald på posten sedan andra världskriget.

I sitt segertal (se det här) visade han samarbetsvilja med den besegrade kandidaten Mitt Romney.
– Jag ser fram emot att jobba med ledare från båda partierna, för att möta utmaningarna som vi bara kan lösa tillsammans. Vi har mer jobb att göra.

Samarbete med EU
Den brittiske utrikesministern David Cameron var positiv till den demokratiska vinsten även om han brukar stå närmare de republikanska amerikanerna.

– Jag har uppskattat samarbetet med honom de senaste åren och jag ser fram emot att fortsätta arbeta tillsammans med honom i framtiden, förklarade Cameron och fortsatte:

– Det är många saker vi behöver göra – vi måste få fart på ekonomin och jag skulle också vilja se ett handelsavtal mellan EU och USA.

Hur USA och EU kommer att lösa de ekonomiska världsproblemen i framtiden återstår att se.

Desirée Ekberg 2012-11-07

Kommentera

